Na (dobry) początek…

Witam wszystkich! Niniejszym postem chciałbym zainagurować mój blog, który (prawie) w całości związany będzie z tym, czym zajmuję się na codzień – czyli prawem. Będę więc starał się przedstawiać moje przemyślenia i uwagi na temat zmian w prawie, a także ciekawszego orzecznictwa i piśmiennictwa (tak bieżącego, jak i archiwalnego). Zapraszam więc do lektury, a osoby zainteresowane oczywiście dyskusji.

Odpowiedzi: 9 to “Na (dobry) początek…”

  1. Mr WordPress Says:

    Hi, this is a comment.
    To delete a comment, just log in, and view the posts’ comments, there you will have the option to edit or delete them.

  2. rafchmielewski Says:

    Ciekawy blog! Czy coś się jeszcze będzie tutaj działo?🙂

  3. pawel.sikora Says:

    Witam,

    dziękuję za zainteresowanie i cenne uwagi w ramach posta poświęconego blogowi🙂

    Z całą pewnością będzie działo się więcej, aczkolwiek w chwili obecnej zajmują mnie znacznie bardziej istotne sprawy (co jeszcze chwilę potrwa, a co z pewnością znajdzie swój opis na blogu w terminie późniejszym), a ponadto ciągle zastanawiam się nad lekką zmianą formuły blogu, bo po obiektywnej ocenie widzę, że krąg zainteresowanych został zakreślony raczej wąsko.

    Pozdrawiam

  4. Asia Says:

    Witam, gratuluję bloga! Od jakiegoś czasu śledzę go🙂 Szkoda tylko, że tak mało się tu dzieje. Rozumiem, że to z braku czasu! No cóż, chyba wszystkich nas to dotyka… tak czy inaczej zaglądam tu i życzę powodzenia w prowadzeniu go!

    Nie mogłam znaleźć e-maila bezpośrednio do Pana, więc pozwalam sobie tutaj zadać pytanie. Wiem, że to może nie Pańska działka, ale jest Pan prawnikiem i może z bardziej fachowej strony spojrzy na problem. A mianowicie: czy firmy działające w Polsce mają obowiązek wystawiania faktury duplikatu na życzenie klienta (np. osoby fizycznej), czy też nie jest to obowiązek a jedynie życzliwość z ich strony? Jeśli jednak jest to obowiązek, to czy mają prawo pobierać opłatę za wystawienie takiej faktury?

    Moim zdaniem sprzedawca ma ustawowy obowiązek wystawić duplikat faktury. Zatem jeśli kupujący zażąda duplikatu, sprzedawca musi go wystawić bez względu na to czy kupujący zapłaci za tę usługę czy nie.

    Czy z prawnego punku widzenia słusznie interpretuję art. dotyczący duplikatów – art. 20 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

    Jestem ciekawa co Pan o tym myśli🙂
    Pozdrawiam

    • pawel.sikora Says:

      Witam,

      dziękuję za miłe słowa. Z częstotliwością wpisów, to tak już bywa, że nie za wiele mam czasu na tę działalność, aczkolwiek od pewnego czasu obiecuję sobie, że to się zmieni. Zobaczymy🙂

      Co do pytania, to w mojej ocenie wystawienie duplikatu faktury jest obowiązkiem sprzedawcy, co wynika wprost z par. 22 przywołanego przez Panią Rozporządzenia (http://www.money.pl/d/podatki/vat/przepisy/rozp2.pdf). Nieodpłatność tej czynności jest tak samo oczywista, jak nieodpłatność wystawienia oryginału faktury. Nie wiem jak lepiej uzasadnić to stanowisko🙂 Po prostu, tak jak ustawodawca nakłada na sprzedawcę obowiązek wystawienia faktury, to tak samo czyni w wypadku zagubienia oryginału.

      Pozdrawiam

  5. Małgosia Says:

    Tak jak myślałam, mam rację🙂 A zatem nie zapłacę za duplikat aż 2,5 zł jakie życzy sobie DIALOG🙂 Nie chodzi o te kilka groszy, chodzi o zasady!

    A za blog trzymam kciuki!
    Ja sama rok czasu zbierałam się z postawieniem mojego bloga (dot. oaz podatkowych) i za namową kilku osób od stycznia intensywnie go prowadzę🙂 Panu również tego życzę🙂

    A na imię mam Małgosia🙂 przez pomyłkę w poprzednim wpisie nie zmieniłam danych po siostrze🙂
    Pozdrawiam

    • pawel.sikora Says:

      Bardzo interesujący blog (udało mi się odnaleźć – http://taxoasis.wordpress.com/), a częstotliwość wpisów, w stosunku do mojego wręcz miażdząca. Well done🙂

      Co do odpłatności za duplikat faktury to zakładam, że rzeczona spółka sobie wpisała do OWU, że za jego wystawienie będzie pobierać opłatę. To jednak nie zmienia faktu, że wystawienie tegoż duplikatu jest publicznoprawnym obowiązkiem sprzedawcy i moim zdaniem nie można wykonania tej czynności uzależnić od uiszczenia opłaty. Być może pobierają opłatę za przesłanie? Wówczas to co innego.
      Swoją drogą to trzeba zauważyć, że w związku z pobraniem opłaty za wystawienie duplikatu należałoby chyba wystawić fakturę VAT…..:)
      pozdrawiam

  6. Małgosia Says:

    Blog się na razie rozwija i póki co dużo suchej teorii muszę jeszcze na nim uzupełnić🙂 Ale dziękuję za dobre słowo!
    Jeśli chodzi o duplikat to opłata wynika z regulaminu. Jednak jak Pan słusznie zauważył, to nie ma najmniejszego znaczenia🙂 Obowiązek to obowiązek! A faktury wysyłają mi drogą elektroniczną, więc o kosztach nie ma mowy🙂 Ciekawe ile osób w ten sposób naciągnęli?
    Jeszcze raz dziękuję za opinię🙂
    Pozdrawiam
    Małgosia

  7. Liwiusz Says:

    Ciekawy blog, był na pierwszym miejscu w google po haśle „blog o prawie”.

Skomentuj

